005 – Bando di concorso per l’ammissione al Dottorato di Ricerca in “Digital Transition, Innovation, Health Services” – XXXVIII ciclo – A.A. 2022/2023

AREA DOWNLOAD

FAI LA DOMANDA DI PARTECIPAZIONE AL CONCORSO

Il corso di dottorato di ricerca in Digital Transition, Innovation and Health Service, forte di una vocazione altamente interdisciplinare, fornisce agli studenti gli strumenti fondamentali in termini di conoscenze e competenze, sia specifiche sia trasversali, per elaborare domande di ricerca originali e formulare ipotesi e progetti applicativi nell’ambito della transizione digitale applicata ai servizi sanitari innovativi.

Digital Transition, Innovation and Health Service mira a formare ricercatori esperti e professionisti della transizione e innovazione digitale, capaci di incidere in maniera, sia programmatica sia concreta, sulle politiche e sull’implementazione di programmi e processi legati alla transizione digitale, sia nel pubblico che nel privato, e valutarne l’impatto, sul piano tecnico e su quello di sostenibilità socio-economica e ambientale, nell’ottica del principio “do no Significant Harm” (DNSH).

Alla fine del percorso dottorale, lo studente possederà le competenze e le conoscenze per partecipare consapevolmente, indirizzare, governare, attuare i processi di ricerca d’interesse nel settore.

Il Corso è aperto alla sinergia con altri Atenei, con le istituzioni e con i soggetti operanti nel mercato digitale. Il Dottorato prevede infatti una convenzione tra l’Università Telematica Leonardo da Vinci e l’Università degli Studi G. d’Annunzio di Chieti-Pescara, in base alla quale i dottorandi potranno disporre anche di servizi e strutture di ricerca e didattiche dall’Università G. d’Annunzio, nonché una partnership con la società Digital Platforms S.p.a. per un borsa di dottorato industriale e una collaborazione con l’Azienda Sanitaria Locale n. 2 LANCIANO-VASTO-CHIETI per tre posti riservati a dipendenti dell’azienda.

Nello specifico dei progetti applicativi, si approfondiranno i temi legati alla creazione, organizzazione e gestione di processi e servizi per la transizione digitale e l’innovazione digitale dedicata ai servizi sanitari avanzati, in tema di salute, telemedicina e teleassistenza, medicina personalizzata, medicina di continuità, digital twin sanitario e informatizzazione del fascicolo sanitario. Il corso di dottorato si occupa anche di comunicazione in medicina e nella sanità pubblica ai tempi della digitalizzazione. È previsto l’obbligo per i dottorandi di periodi di perfezionamento in enti di formazione e ricerca di rilievo internazionale all’estero secondo le normative vigenti.

The PhD course in Digital Transition, Innovation and Health Service, thanks to a highly interdisciplinary vocation, through a methodological approach oriented towards scientific rigor and application transposition, will provide students with the fundamental tools of knowledge and skills, both specific and transversal, which are necessary to elaborate original research questions and formulate hypotheses and applicative projects in the context of the digital transition applied to innovative health services.

The Doctoral Course is activated by means of a specific agreement between the Leonardo da Vinci Telematic University and the G. d’Annunzio University of Chieti-Pescara, by virtue of which it benefits from research and educational services and infrastructures provided by the G. d’Annunzio University of Chieti-Pescara.

The Doctoral Course also includes an industrial-type scholarship in collaboration with Digital Platforms Group and three positions (without scholarship) reserved for employees of the Local Health Authority n.2 LANCIANO-VASTO-CHIETI.
Specifically, the application projects will focus on issues related to the creation, organization and management of processes and services related to the digital transition and digital innovation for advanced health services, in terms of health, telemedicine and tele-assistance, personalized medicine, continuity, digital twin health and computerization of the health record. The PhD course will also deal with communication in medicine and public health in the age of digitalization.

The PhD course in Digital Transition, Innovation and Health Service aims to train experienced researchers and professionals of digital transition and innovation, capable of influencing, both programmatically and concretely, on policies and on the implementation of programs and processes, related to the digital transition, both in the public and in the private sector.

The aim of the course is to provide PhD students with an overview of the issue of digital transition, on the one hand, and, on the other, a particular view on specific areas of research and application of interest to the student.

At the end of the PhD program, the student will have the skills and knowledge, multidisciplinary and transversal, to participate consciously, direct, govern, implement the research processes of interest in the sector.

The course aims to foster and stimulate the student’s research and proposition capacity, aimed at identifying new lines of research or application, demonstrating their practicability, and evaluating their impact, both on a technical level and on that of socio-sustainability. economic and environmental, from the point of view of the “do no Significant Harm” (DNSH) principle.

There is an obligation for doctoral students to complete training periods in training and research institutions of international importance abroad in accordance with the regulations in force.

AREA DOWNLOAD